EXPLORING supervision in youth work
Projektové období: 1.3.2018 - 29.2.2020
Zapojené organizace: YMCA na Slovensku, Slovensko (příjemce grantu)
YMCA v České republice, Česká republika (partner)
Trendum, o.p.s., Česká republika (partner)
Mládež ulice., Slovensko (partner)
Projekt strategického partnerství vychází z dlouhodobé potřeby poskytovat pracovníkům s mládeží, vedoucím a dobrovolníkům systematickou, dlouhodobou a udržitelnou podporu pro rozvoj jejich osobností, poznání a dovedností.
Cílem projektu je sdílení dobré praxe a vývoj nových, inovativních postupů vzdělávání a podpory pracovníků s mládeží, které budou nadále dostupné po skončení projektu přes online platformy, vzdělávací moduly a kurzy a systém neformální supervize a koučinku. V rámci projektu se ve spolupráci Trendum o.p.s. pilotně připravill "Kurz strážce majáku" a vznikl portál Youthworker. Další informace o těchto výstupech projektu se dozvíte zde. |
|
Projekt a Kurz strážce majáku z pohledu lektora Marka Jarguse
"V rámci tohoto projektu jsme lektorsky realizovali dva víkendy kurzu s názvem „Strážce majáku“. Jeho cílem bylo proškolit a vycvičit pracovníky YMCA a jiných organizací, které se věnují neformálnímu vzdělávání mladých lidí tak, aby získali dlouhodobou kompetenci k vedení pravidelných podpúrných rozhovorů s dobrovolníky i pracovníky těchto organizací.
1. víkend
V rámci prvního víkendu se účastníci učili, trénovali a reflektovali základy podpůrného rozhovoru/setkání od jeho přípravy, otevření, průběhu až k ukončení (cyklický model pomáhajícího rozhovoru). Velká pozornost byla zaměřena na umění ptát se užitečným a podpůrným způsobem. Inspirovali jsme se ve světě supervize a koučinku. V návaznosti na tyto metody profesionální podpory se účastníci učili rozlišovat hranice podpory v kontextu Strážce májáku. Výcvik měl svou sebezkušenostní část, při které účastníci zažili na sobě sílu podpory. Tento víkend umožnil pustit se do prvních pokusů vést podpůrné rozhovory v roli začínajících strážců majáku pod dohledem profesionálních supervizorů.
2. víkend
V rámci druhého víkendu proběhla formou různých supervizních technik reflexe praxe účastníků v uplynulém mezidobí. Věnovali jsme se etickým otázkám a dilematům, které tato praxe přinesla. Prohlubovali jsme dovednost podpory na základě důslednějšího usazení zkušenosti s cyklickým modelem pomáhajícího rozhovoru. Účastníci si vytvořili plán sebepodpory i nabízení podpory druhým na další období.
Závěr
Kurz proběhl ve velmi otevřené, pracovité a tvořivé atmosféře. Při pohledu zpět reflektujeme, že se nám společně povedlo vytvořit velmi přístupný, efektivní a inovativní nástroj prevence vyhoření a dluhodobé podpory a doprovázení lidí, kteří pracují v sektoru neformálního vzdělávání."
Mgr. Marek Jargus
"V rámci tohoto projektu jsme lektorsky realizovali dva víkendy kurzu s názvem „Strážce majáku“. Jeho cílem bylo proškolit a vycvičit pracovníky YMCA a jiných organizací, které se věnují neformálnímu vzdělávání mladých lidí tak, aby získali dlouhodobou kompetenci k vedení pravidelných podpúrných rozhovorů s dobrovolníky i pracovníky těchto organizací.
1. víkend
V rámci prvního víkendu se účastníci učili, trénovali a reflektovali základy podpůrného rozhovoru/setkání od jeho přípravy, otevření, průběhu až k ukončení (cyklický model pomáhajícího rozhovoru). Velká pozornost byla zaměřena na umění ptát se užitečným a podpůrným způsobem. Inspirovali jsme se ve světě supervize a koučinku. V návaznosti na tyto metody profesionální podpory se účastníci učili rozlišovat hranice podpory v kontextu Strážce májáku. Výcvik měl svou sebezkušenostní část, při které účastníci zažili na sobě sílu podpory. Tento víkend umožnil pustit se do prvních pokusů vést podpůrné rozhovory v roli začínajících strážců majáku pod dohledem profesionálních supervizorů.
2. víkend
V rámci druhého víkendu proběhla formou různých supervizních technik reflexe praxe účastníků v uplynulém mezidobí. Věnovali jsme se etickým otázkám a dilematům, které tato praxe přinesla. Prohlubovali jsme dovednost podpory na základě důslednějšího usazení zkušenosti s cyklickým modelem pomáhajícího rozhovoru. Účastníci si vytvořili plán sebepodpory i nabízení podpory druhým na další období.
Závěr
Kurz proběhl ve velmi otevřené, pracovité a tvořivé atmosféře. Při pohledu zpět reflektujeme, že se nám společně povedlo vytvořit velmi přístupný, efektivní a inovativní nástroj prevence vyhoření a dluhodobé podpory a doprovázení lidí, kteří pracují v sektoru neformálního vzdělávání."
Mgr. Marek Jargus